Українська література

Тема уроку:  
 Данина любові до рідного краю у збірці Леоніда Безпалого «На відстані сльози»
Мета :  
ознайомити учнів із життям і творчістю поета-земляка, розкривши основний мотив його лірики;  розвивати образне і критичне мислення,  естетичні смаки; розвивати вміння аналізувати художній твір, виховувати любов до рідного краю , повагу до історичного минулого, кращі загальнолюдські цінності.
Тип уроку:
урок засвоєння нових знань.
І от тепер, коли утома
A.    В своїх обіймах пригорта ,
Мені так хочеться додому,
Де коливаються життя
Д. Фальківський
Хід уроку
І. Мотиваційний етап
1. Слово вчителя
Дорогі діти ! Сьогодні на уроці ми спробуємо сягнути душею глибини  поетичного і художнього  світу земляка Леоніда  Яковича Безпалого. Людське життя – немов швидкоплинна  ріка, найбільшим багатством якої є душа. Саме від того, як зазвучить симфонія  людської душі, так і складеться її доля
2. Аналіз  епіграфа уроку.
Ви напевне здогадалися, що наш земляк, Л. Безпалий, дуже любив свій рідний край, свою «малу батьківщину». І де б він не був,  він душею линув у  рідну Розсохуватку, де народився.
ІІ. Етап цілевизначення і планування.
 З’ясування очікувань:
¾   Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
¾   Про що ви б хотіли дізнатися найбільше ?

ІІІ. Операційно – пізнавальний етап.
1.     Перегляд  презентації «Данина любові до рідного краю у творах Л. Безпалого.»
2.     Робота  у групах
Ø Слово вчителя.
А зараз діти, ми з вами торкнемося до святого святих нашого поета – земляка. Перед вами збірка поетичних творів «На відстані сльози»  Леонід Якович зазначав, що  поезія для нього – це свіча душі. І якщо без метафор, то  це щира розмова з читачем, як кажуть , душа-душі.

А герої його збірки – прості люди, з вічною тягою до краси. Вірші його  чисті, прозорі з глибини душі, як з глибини землі.
  Доля виявилася  злою мачухою як доля багатьох українських інтелігентів, так і для Леоніда Яковича. Але йому судилося вижити. Вистояти. І рука потягнулася до пера, щоб зафіксувати у слові стан душі, роздум над нашим минулим, сьогоденням і майбутнім.
ü     Заслуховування випереджального завдання представників  І групи; «Отча хата»:
¾   Декламування поезій : «На відстані сльози»
Бесіда :
¾   Яке враження справила на вас ця поезія ?
¾  Що вас найбільше схвилювало ?
¾  Що викликає сум в душі автора ?
¾  Яким він бачить своє село, чому воно занепадає ?
¾  Які художні засоби використовує поет, змальовуючи своє село ?
(Порівняння:мов сироти,поля;уособлення вітер шепоче; метафора гинуть села;) та ін.
ЧОРНА ЗИМА
Бесіда
¾   Чому таким нестерпним було життя селян в ту чорну зиму 1932 року ?
¾   Які спогади залишилися в пам’яті поета ?
¾   Як страждали люди ?
¾   За що люд той загубили, За що і навіщо ?
¾   Які почуття викликала у вас ця поезія ?
¾   Які художні засоби використовує поет ?
(Уособлення – смерть виглядає із вікон хатин; епітет колючий вітер; порівняння упав, як сніп на землю мерзлу; уособлення поле зайнялось журбою ридань )
ОТЧА ХАТА
Бесіда
¾   Якою поет запам’ятав свою домівку ?
¾   Чому вона йому така дорога ? (Адже це не палац, а її багатство – мазана долівка, із глини стіни, і мале вікно)
¾   За допомогою яких тропів поет передає свою любов до рідної хати ?
ü   Заслуховування випереджального завдання представників ІІ групи : «Просто люди»
Декламування поезій
«Біля криниці»
«Дядько Яків»
«Дід Яким»
«В неділю»
«Реквієм»

Бесіда за віршами:
¾   Які люди – односельці навіки залишилися у пам’яті поета ?
¾   Чому рідне село навіки закарбувалося у пам’яті ?
¾   Якими рисами характеру наділені  односельчани?(Це люди праці)
¾   Яке горе перенесли односельчани ? (Голодомор, роки Великої Вітчизняної війни).
ü   Заслуховування випереджального завдання представників ІІІ групи :  « Із небом і землею»
Декламування поезій
¾   Душа – душі
¾   Із небом і землею в згоді.
Бесіда
¾    Які почуття огортають поета, коли він зображує сучасне життя села ?
¾   Яким настроєм  навіяні поезії цього циклу ?
¾   Які художні засоби допомагають поетові змалювати сучасне село ?
¾   Які люди його населяють ?
       3.Обмін враженнями від прослуханих творів.
Робота за інтерактивною технологією «Доведи позицію»
І група. Позиція №1
«Було тяжке «голодне» дитинство поета, обпалена війною юність, що відобразилися у першій частині  збірки «Отча хата»»
ІІ група. Позиція №2.
«Картини сільської природи , змальовані пензлем художнього слова пахнуть степом, квітом садів, входять у душу і залишаються там назавжди»
ІІІ група. Позиція №3.
«Данина любові до рідної землі, до людини праці, оспівування хліборобського подвигу – один з основних мотивів другої частини збірки «Просто люди»»

ІV Підсумкове слово вчителя. Рефлексія.
1.     Назвавши основні мотиви творчості нашого земляка, ви довели, Леонід  Якович протягом усього свого життя болів душею за свою батьківщину, де народився і виріс. Він уболівав за долю дідів на селі, яким довелося  пережити «голодомори, позики, війну», через які у них  «на скронях гіркла  рання сивина».
Доля дідів проектується на долю  всього українського народу. Часом емоції автора не поміщаються в звичайні епітети і метафори, він упокорює ритми серця надійним оксюмороном:
Тремтить і глухне в переливах  Безодголосий крик жалю. Рядки Безпалого присвячені поезії, яка

 Ніколи не ганяється за часом,
А згідно за собою час веде.
До такої поезії тягнеться наш автор, найкращі вірші якого  справді дорівнюють його життю.
2.     Складання  сенкана  до слова «батьківщина»
3.ОЦІНЮВАННЯ
V. Домашнє завдання
І рів.  Виразно читати поезію Л. Безпалого (вірші на вибір)
ІІ рів. Вивчити напам’ять вірш, який найбільше сподобався.
ІІІ рів. Написати твір «Чим мене схвилювала поезія  Л. Безпалого»





Немає коментарів:

Дописати коментар